تاريخ : دوشنبه ٢٠ امرداد ۱۳٩۳ | ۸:٥٠ ‎ب.ظ | نویسنده: اکرم

کلی توی اینترنت در خصوص اینکه برای اینکه یه عادت جدید در ماپدیدار بشه چند روز باید پشت سر هم تلاش کنی سرچ کردم و به نتایج جالبی رسیدم. اینکه خیلی از کتابها می نویسن آموزش فلان در 21 روز برمیگرده به عدد مقدس 21 روز که بین روانشناسان به عنوان تعداد روزهایی ثبت شده که شما می تونین یه تغییر رو به عادت تبدیل کنین و شروع این عدد هم بر می گرده به نظریه آقایی به نام  ماکسول مالتز.  

آقای ماکسول مالتز که یه جراح زیبایی بوده در بررسی های خود روی بیمارانش دریافت که  بعد از هر عمل جراحی پلاستیک حداقل 21 روز طول می کشد تا بیمار به صورت جدیدش عادت کند و این نتایج بررسی خودش در سال 1960 رو در کتابی به نام :" Cybernetics Psycho"یا همون "تصویر ذهنی " منتشر میکنه که انقلابی در رونشناسی ایجاد میکنه و این کتاب به یکی از کتاب های موثر و پر فروش تبدیل شد که بیش از ۳۰ میلیون نسخه از آن به فروش رسید. تو بخشی از  این کتاب که هنوز بعد از سالها طرفدان بیشماری داره می خوانیم:

"تردیدی ندارم که می توان ظرف مدت پنج سال از یک سی ساله پیر مردی ساخت . 
کافی است او را متقاعد کنید که به سن پیری رسیده و هر نوع فعالیت جسمانی برایش خطرناک است و فعالیت ذهنی هم به درد او نمی خورد . اگر بتوانید تشویقش کنید که تمام مدت روز را روی یک صندلی راحتی بنشیند از تمامی آرزوهایی که برای آینده داشته است دست بکشد اگر بتوانید او را نسبت به عقاید جدید از بین ببرید و کاری کنید که خودش را آدم کم اهمیت و غیر مولد به حساب آورد مطمئنا می توانید از او پیر مردی خلق کنید ."

بعد از این اتفاق بود که تمام تمرینات رو برای ایجاد یه عادت جدید با عدد 21 روز تعریف می کردند و با حذف حداقل  از ابتدای 21 روز خیال ملت رو راحت می کردند که بعد از 21 روز عادت جدید شکل میگیرد.

تا اینکه پژوهشگری به نام  فیلیپا لالی(Lally Phillippa)  که در زمینه سلامت روان تحقیق می کرد به همراه  گروه پژوهشی ای که در اختیار داشت بررسی کردند که دقیقاً چه قدر طول می کشد تا یک عادت جدید شکل بگیرد. تو این مطالعه  اونها عادات ۹۶ نفر رو به مدت ۱۲ هفته رصد کردند. هر داوطلب یک عادت جدید را طی این مدت انتخاب کرد و باید روزانه گزارش می کرد که آیا عادت جدید را انجام داده یا خیر و اگر انجام داده این رفتار تا چه حد خود به خودی بوده است.  توی این بررسی بعضی افراد عادات ساده مانند "نوشیدن یک بطری آب به همراه نهار" را برگزیدند. بعضی دیگر رفتارهای به نسبت سخت تر را انتخاب کردند، مثلاً "۱۵ دقیقه دویدن قبل از نهار." در پایان ۱۲ هفته پژوهشگران داده ها را بررسی کردند تا مشخص کنند که برای هر داوطلب چه مدت طول کشیده تا یک رفتار جدید را آغاز کند و سپس به انجام خود به خودی آن برسد. آنها دریافتند که به طور میانگین بیش از دو ماه طول می کشد تا یک رفتار به انجام خود به خودی آن برسد، اگر بخواهیم دقیق بگوییم می شود ۶۶ روز. طول مدت شکل گیری یک عادت جدید به مقدار زیادی به نوع رفتار، خود شخص و شرایط محیطی بستگی دارد. در این مطالعه بازه ی زمانی مشاهده شده از ۱۸ روز تا ۲۵۴ روز متغیر بوده است.. (سایت آکادمی تفکر).

خوب این بازه متغیر بوده و بعضی عادتها ممکن است حتی زودتر از 21 روز شکل بگیرند و بعضی حدود یه سال ولی از اونجایی که ما ادمها تصویر سازی اینکه بخواهیم یه مسیری به این طولانی رو برنامه ریزی کنیم  خسته کننده میشه تمایلمون میره به همون 21 روز و مسلما خیلی از عادتها بدون اینکه شکل بگیرند در طی زمان فراموش می شوند.

ما هم پیش خودمون بر اساس اعتقاداتی که  داشتیم اساس رو بر این قرار دادیم  که برای تبدیل یه تکرار به عادت به حداقل 40 روز زمان نیاز است....

واسه همین امروز که تصمیم گرفتم بعضی عادتهای خوب رو در وجودم نهادینه کنم تصمیم گرفتم 40 روز رو امتحان کنم که دقیقا میشه از امروز تا 31 شهریور. واسه همین واسه عادتی که نیت کردم ایجاد کنم یه تقویم دیواری ساختم با 40 تا خونه که قراره هر روز که  اون امر رو پیگیری میکنم یه ضربدر بزنم تا زنجیره وار روزها رو متصل کنه و سعی کنم زنجیره مو پاره  نکنم  و این یه جورایی رصد کردن برنامه رو واسم راحت میکنه. این تکنیک رو هم از گیس گلابتون عزیز آموختم.

31 شهریور از زنجیره ای که ساختم  هم اینجا رونمایی می کنم تا ببینم و ببینید چند مرد حلاجم :)خجالت

 فعلا از فرم خامش رو نمایی میکنم.بعدا عنوان عادت جدید رو به فرم افزودم.شکل فرم خالیش منو یاد نردبون انداخت.احساس کردم یه نردبون دارم  که پله پله ازش بالا خواهم رفتلبخند

 



امکانات وب


  • زیبا مد | سبزک